O mne "postupně" - projekt ADZi
Production aj.
Vše to začalo v roce 1997, kdy jsem narazil na elektronickou
hudbu, a to doslova narazil jak zjistíte v příběhu níže.
Úplný plenky:
O prázdninách 1997 jsem byl v Řevnici na folkovém festivalu,
nestihl jsem ve 23 hodin poslední vlak co mne měl vézt na Prahu tak
jsem se rozhodl jít těch 19 km pěšky do Dobříše kde bych brzy ráno
chytil první vlak na Prahu. A co se nenaskytlo, zrovna tam probíhal
festival CzechTekk.
Místo toho abych jel v sobotu ráno domu, tak jsem tam zůstal až do
pondělí do odpoledne. Potkal jsem tam známé ze Žižkova kde jsem
vyrůstal a pár spolužáků ze ZŠ. Zkrátka jsem se tam začal v tom
teknu, jungleu a další elektronické hudbě nacházet. Na folk a
trampskou hudbu jsem nezanevřel, a do dnes jí mám moc rád, ale
najednou jsem pochopil, že mojím směrem má být elektronická hudba.
Už předtím jsem okolo roku 1996 čuchl k elektronické hudbě přes
breakbeat a hip-hop, ale až červenec 1997 mne do toho hodil po
hlavě.
Plánování:
Hned po návratu domů jsem šel druhý den do internetové
kavárny, a na internetu jsem 2 hodiny hledal nějaké informace o
elektronické hudbě, vytiskl jsem si snad 10 stránek informací které
jsem ještě doma sosal a po zjištění že taková hudba se dá tvořit na
počítači jsem posléze aktivně zjišťoval, jak začít sám tvořit
elektronickou hudbu, co k tomu je zapotřebí apod. Z počátku jsem si
na vánoce 1997 přál elektronické varhany Yamaha s MIDI výstupem, ale
ty jsem nedostal, ovšem neztrácel jsem naději, protože měl
elektronické MIDI varhany kamarád Zelí. tomu hned jak jsem se svěřil
že jsem narazil na elektronickou hudbu a že jí chci tvořit, tak se
rozběhl velký koloběh příprav na tvorbu studia.
A jde se nakupovat:
V lednu 1998 jsem sebral skoro všechny naspořené peníze z
brigád které jsem přes prázdniny dělal, také něco z prodeje
opravených rádií a postavených repro beden z Tesla reproduktorů
které jsem dělal (což byl můj koníček) a také nějaké nastřádané
"drobné" od rodiny za narozeniny apod. to vše jsem splašil celkem
hezkých 26000 Kč. Nebylo to moc, ale dalo se za to něco koupit.
Koupil jsem si tedy starší ale výkonné PC s kvalitní 16bit zvukovou
kartou a rozbitého auto.bubeníka rytmu Roland TR808, který jsem si
dal dohromady (byl to jen vadný tranzistor a přetížený zdroji
odpáleným odporem - naštěstí se to dál nedostalo a chtělo to
vyčistit poťáky a sehnat na to napájecí zdroj) a nějaké kabely.
Takže základ jsem měl a mohlo se začít.
První PC:
Přes známého co pracoval v PC bazaru Růžovka jsem si
postavil PC založené na Pentium 166MHz, sehnal jsem si pro to desku
co nabízela 6 slotů pro moduly SD-RAM co zvládala 512MB a do toho
jsem našel moduly o kapacitě 64MB SDRAM, tak jsem měl slušných 384MB
RAM na 66MHz, a Windows 98 na tom jeli jako drak doslova v mžiku
bylo spuštěné vše, co jsem potřeboval. Disky jsem měl 1x 100MB a 1x
150MB ATA což bylo poměrně dost. Zvukovku jsem měl klasickou
nesmrtelnou Creative-Labs SB16 Pro. Později v dubnu 1998 jsem sehnal
ještě ZIP DRIVE a k tomu dva ZIP-d 100MB disky takže jsem měl
najednou plno prostoru pro hudbu. Na ZIPkách jsem měl samply a v PC
jsem měl zpracovanou hudbu.
Audio software:
Tehdy jsem používal software FruityLoops 1.2.7 až 1.7.6,
Cubase 3.5 a Cakewalk Pro 4, později když vyšel Fruity Loops 2.7.1
jsem zůstal už pouze u FruityLoops později FL Studio, avšak jsem se
po řase vrátil zpět k FruityLoops na verzi 3.5.7 u které jsem zůstal
do dnes (trochu omezující, ale zvykl jsem si na produkci v něm).
Finální editace probíhala z počátku v Magic MusicMaker, později Cool
Edit Pro a nakonec Adobe Audition.
Pozdější spolupráce:
Jirka "Zelí" aka. DJ Smök. S Jirkou jsme se znali v podstatě
od dětství. Jemu bylo 5 let a mne 8 let když jsme se poznali, bydlel
150m od domu kde jsem bydlel já. Naše spolupráce co se týče hudby
však začala až v listopadu 1997 ale skutečná až v lednu 1998.
Jirka vždy tíhnul k hudbě, jeho otec i matka jej vždy vedli k hudbě.
Klavír byl jeho doménou a kdyby se tomu věnoval do dnes, byl by z
něj jistě nějaký klavírní virtuóz.
Jirka byl vždy vizionář a vše měl v hlavě vypracované projekty,
jeden jsme však dotáhli do konce a měl i pokračování.
Počátky projektů Y3DDSRND, FretNoiz a ACREC11 a další
spolupráce:
Projekt Y3DDSRND jsme založili na podzim 1997 ve složení
Jirka (Zelí) jako nadějný 13 letý hráč na klavír a já jako 16 letý
progresivní amatér v elektronické hudbě.
Já jsem si začal říkat Riko-X a Jirka si začal Říkat DJ Smök aka
Zelí.
Název Y3DDSRND vznikl díky jeho profesionálním digitálním Yamaha
varhanům, které mu otec na Vánoce 1997 koupil, komponovali jsme na
nich první pořádnou hudbu, já jsem potom doma zpracoval rytmus a
bicí na TR808 a v PC dodělal poskládání v editačním softwaru a
finální master jsme již ladili spolu.
V lednu 1998 jsme založili projekt FretNoiz (původně Free Noise, což
byl digitální efekt na varhanech co se nám líbil) do kterého jsme
ještě přizvali další tři hudební nadšence Lukáše Prachaře (Hottý),
Marka Vilíma a Jana Roušala (Stoom). Takto jsme fungovali 1,5 roku.
Vydali jsme v únoru 1999 jedno jediné album a postupem času odešel
nejprve Marek Vilím (odstěhoval se a věnoval se škole - dnes je
poměrně uznávaný designer) a postupem času se během roku 2000
přestal projekt "živit" a začal takzvaně spát. Jirka (Zelí) se od
roku 2000 začal věnovat živé kapele se kterou se dal dohromady při
navštěvování taneční školy a já jsem se postupně dal na DJ dráhu
jako DJ Rikox později DJ ArmiGen (breakbeat, hip-hop a později tekno
a jungle/dnb), a potom v roce 2001 jsem musel na rok kvůli vojně
přestat kompletně živit projekt FretNoiz.
Na vojně jsem však s jedním známým (David Chalupa aka. DJ Chali)
pokračoval v hudební tvorbě převážně techno, house, breakbeat a DnB.
Společně jsme plánovali nějaký projekt, ale po vojně vše utichlo a
my jsme se vrátili do pracovního procesu, který byl před vojnou a
jen občas jsme se navštěvovali.
Zmrtvýchvstání FretNoiz jako label a DJ ADZi:
V roce 2002 když jsem se vrátil z vojny jsem se začal opět
věnovat hudební tvorbě ovšem projekt Fret Noiz již neexistoval. Zelí
prodal všechnu techniku a já jsem dospěl názoru, že vše bude
pokračovat jako DJ, promotérský a hudebně produkční projekt později
také vydavatelství. V roce 2002 jsem založil FretNoiz Records 98
(FNR98) na kterém jsem začal vydávat vlastní hudbu, hudbu lidí se
kterými jsem se ve světě hudby seznámil, začali se vydávat
mezinárodní kompilace amatérských umělců a takto to fungovalo až do
roku 2015, kdy vyšla poslední hudební kompilace vydaná na tomto
produkčním labelu a tím projekt FretNoiz Records 98 usnul v
zapomnění. V listopadu 2011 ještě vznikl společně s mexickým
producentem a promotérem Carlosem Wibo projekt AmaCreedO Records 11
(ACREC11) který vydával separátně hudbu jinou než Techno, Jungle,
Drumandbass a BreakBeat. Vycházeli na měn spíše klidnější
alternativní počiny okolo chilloutu, experimentální hudby a non-genre
stylů. Tento projekt a MP3 label stále existuje, avšak od roku 2016
na tomto labelu nebylo nic vydáno ani v ČR ani v Mexiku.
Třetí etapa (?):
Společně se zánikem FNR98 a současně s průběhem fungování
labelu ACREC11 jsem po 15 letech ukončil také kariéru DJe a tím i
pomyslný konec DJ ADZi, avšak vzniku projektu Adzi Production 2006
(AP06 aka. APOG).
AP06 je komplexní projekt mé osoby (Richard Maršál), který sdružuje
hudbu, design, grafiku, webovou tvorbu, vydavatelství, bloging a
okrajově i DJing. Vedlejší projekt APOG je vlastně odvozeninou AP06
(forma de-numeralizace názvu, kde čísla 06 nahrazují znaky OG) jako
producenta (mne).
Pod tímto pseudonymem se od roku 2014 tvořila a do dnes (po roce
2017 zatím jen "do šuplíků") tvoří elektronická hudba
profesionálnějšího rázu okolo drone-music, chilstep, chillout,
experimentální elektronická hudba nebo non-genre styly které teprve
vznikají. Původní záměr vytvořit vlastní hudební směr je zatím v
plenkách, a čeká se nyní na jakýsi kopanec ve světě hudby, který
zatím nebyl učiněn.
Dnes a zítra:
V současné době (2024) je tomu již skoro 26 let, co jsem se
začal zajímat aktivně co by producent a později i DJ a promotér o
elektronickou hudbu.
Tento rok 2024 bude právě výše zmíněných 26 let od počátku vzniku
prvních hudebních projektů jako byl Y3DDSRND a FretNoiz, a tak by
třeba i mohl přinést něco nového (?)
Co to bude ? Nový projekt a nebo pokračování spících projektů
?
PÁR FOTEK - JAK ŠEL ČAS:
|